Bereiken | Bewegen | Bouwen

Etty Hillesum:

‘En tòch is het leven mooi’

Een workshop, vertel- en muziekprogramma over het leven van de Joodse schrijfster Etty Hillesum
(1914 – 1943) tijdgenote van Anne Frank.

Het programma is opgebouwd uit een deel biografie over Etty Hillesum waarbij de leerlingen actief worden betrokken.
Ik vertel over het leven van Etty, de tijd waarin ze leefde (Tweede Wereldoorlog), haar ouders, haar broers, haar gevecht om schrijfster te worden en waarom dit steeds maar niet lukt. Ook hoor je waarom ze eerst heel chaotisch, onrustig en depressief is en later een sterke rustige vrouw wordt, met veel zelfvertrouwen en geloof in zichzelf en in het leven. Zij is hierdoor een steun en toeverlaat geweest voor de Joodse mensen in het doorgangskamp Westerbork.

Aan het einde van dit biografische deel, vraag ik aan de leerlingen zelf welke thema’s ze ontdekt hebben en belangrijk vonden. We verzamelen deze thema’s en bepalen met elkaar welk klassiek muziekstuk het beste past bij het betreffende thema. We hebben tijdens de workshop al kennis kunnen maken met deze klassieke muziekfragmenten.

Tijdens deze muziekvertelling studeren we een lied in, die we zelf gaan begeleiden met percussie-instrumenten (trommels).

Geschikt voor de groepen zes tot en met acht
Tijdsduur : een uur
Prijs : in overleg

Vergeten Helden

Het huidige basisonderwijs biedt tegenwoordig weinig ruimte en vakmanschap op het gebied van muziek, kunst & cultuur. Het beleid is grotendeels gebaseerd op prestaties leveren en kenmerkt zich door eenzijdig cognitief onderwijs.

In mijn optiek is echter juist de basisschool bij uitstek de plek om kinderen in aanraking te brengen met kunst, muziek en cultuur. Ze ontwikkelen hierdoor niet alleen begrip voor andere normen, waarden en culturen, maar zijn ook bewust en actief bezig met het ontdekken van nieuwe terreinen in en buiten zichzelf.

De workshop die ik heb samengesteld voorziet in een hiaat op dit gebied en verzorgt binnen een uur een leerzame, leuke en blijvende culturele ervaring! Met meer dan 30 jaar onderwijservaring heb ik een uniek programma samengesteld waarin kinderen op een toegankelijke manier kennis maken met klassieke muziek.

Ik maak gebruik van het biografische element laat de leerlingen zelf de thema’s samenvatten (Tweede Wereldoorlog), ga met ze in gesprek en laat ze aan de hand van het luisteren van enkele klassieke fragmenten de sfeer van de thema’s zelf samenvatten. We beginnen de workshop met zingen & trommelen en studeren een lied over discriminatie in.

Reacties

Directeur Johan Alderden van Protestants Christelijke basisschool ‘De Rank’ te Vianen:
“Ik kreeg van alle leerkrachten en leerlingen enthousiaste reacties terug. Mooi dat je muziek en het verhaal van een vergeten held weet te verbinden. Het verhaal en de muziek riep verschillende emoties op bij de kinderen, mooi te zien dat ze enorm betrokken waren en hun emotie goed wisten te verwoorden.”


Marciëlla Heijkamp groep 8 van Protestants Christelijke basisschool ‘De Rank’ te Vianen:

“Wat een mooie manier om muziek, emotie en de gebeurtenissen in WO II aan elkaar te verbinden. Dit onderwerp leeft bij de kinderen.
Ze leren er graag meer over. Bedankt voor deze ‘ervaring van muziek’, en het verhaal van deze bijzondere vrouw.”


Sander Bosse groep 6/7 van Protestants Christelijke basisschool ‘De Rank’ te Vianen:

“Superleuk!!!”